Jedna od najvećih Googlovskih tajni je njegov algoritam za pretraživanje.
Zašto je to tako čuvana tajna? Zato jer kad bi taj algoritam otišao u javnost i kad bi svi mogli znati kako on radi – prva stvar koja bi se desila su manipulacije sa rezultatima pretraživanja i tada cijeli koncept guglanja više ne bi imao smisla.
Ali ono što znamo o Googlu i njegovom načinu pretraživanja je da on želi svakome dati što bolje rezultate pretraživanja, želi nam dati točno ono što tražimo.
Poslužit ćemo se jednim primjerom:
Odputovali ste u Fraknfurt na veliki sajam na kojem ćete imati svoj mali štand i izlagati svoje proizvode. Sajam se za izlagače otvara u srijedu ujutro i vama treba samo par sati da namjestite svoj štand. Popodne već imate dogovoren prvi poslovni sastanak.
Međutim, avion Vam je stigao u Frankfurt u utorak u podne. Otišli ste u hotel, pojeli ručak i vratili se u svoju hotelsku sobu. Vani pada kiša i nije baš neko vrijeme za šetnju gradom. Barem ćete se odmoriti. Uđete u kupaonu, pogledate se u ogledalo i shvatite da vam frizura baš i nije nešto… Vrijeme je za jedno šišanje. Super, imate slobodno popodne, taman da odete do frizera.
Ali kojeg frizera?
Nema problema, imate smartphone, hotelski Wi-Fi pa ćete izguglati nešto.
Upišete “frizer” u Google…
I sad počinje ono što nas zanima.
Kako će Google odlučiti koje frizere Vam prikazati i kako ćete Vi odlučiti kod kojeg frizera otići!
Prvo se pozabavimo Googlom.
Google ima u svojoj bazi 187 frizera u Frankfurtu sa 5617 recenzija. Osim toga ima i preko 500.000 web stranica na kojima se spominje frizer.
A vama treba prikazati njih 5 ili 10.
Kako će on odlučiti kojih 10 Vam prikazati? Nimalo lak zadatak za njega ali on će to lako riješiti sa svojim pametnim algoritmom.
Podsjetimo se – Google želi razmišljati kao čovjek.
Da je vas netko pitao za frizera – kako bi Vi razmišljali? U glavi Vam se odvrti njih 10-tak koje znate a trebate preporučiti jednoga.
- Vjerojatno bi prvo eliminirali pola njih koji su specijalizirani samo za muške ili samo za ženske frizure.
- Od ostatka bi eliminirali one koji su u drugom dijelu grada (pre daleko).
- Ostalo bi par njih koji su u blizini. Neki su skupi (otpadaju),
- jedan vas je unakazio prošli puta (otpada),
- jedan je nedavno zatvoren jer se preselio (otpada),
- jedan danas radi samo do 2 popodne (otpada),
- za jednog ste čuli od prijatelja da je baš dosadan i melje cijelo vrijeme dok vas šiša (otpada)
- i sjetite se da ima tu jedan kod kojeg niste nikad bili ali vam je već par prijatelja reklo da je super i da stalno idu kod njega.
BINGO! To je TAJ kojeg vi preporučujete.
Na tom principu i Google razmišlja. On zna gdje se nalazite, zna da li ste muško ili žensko, zna koji frizeri su sada otvoreni i zna što korisnici misle o njima.
Kako on to sve zna?
- Kako zna gdje se nalazite? Po IP adresi, po lokaciji (ako imate uključenu tu opciju), po lokaciji WiFi-a
- Kako zna da li ste muško ili žensko? Pa kreirali ste si korisnički račun na Googlu da bi mogli skidati aplikacije za svoj smartfon i tamo ste odabrali spol i datum rođenja.
- Kako zna koji frizer je sada otvoren? Zna po tome što svaki poslovni prostor koji si je napravio besplatnu Google vizitku na njoj upisuje radno vrijeme (uz adresu i broj telefona)
- Kako zna da li se netko odselio? Zna po tome da nema nikakvih aktivnosti na svojoj Google stranici. Nema novih slika, nema novih postova, nema novih klikova… – vjerojatno se čovjek više time ne bavi iz bilo kojeg razloga.
- Kako zna što korisnici misle o njima? Po ocjenama (zvjezdice) i recenzijama.
I na taj način, vrlo jednostavno, izdvoji frizera koji je blizu vas, otvoren je, aktivan je na svojoj Google stranici i ima odlične ocjene posjetitelja.
Plus toga, prikazat će vam nekoliko fotografija iz salona da vidite kako su uređeni. Ako imaju i virtualnu šetnju – naravno da ćete “prošetati” salonom i vidjeti da li vam se sviđa. Ako da – kliknete na upute kako doći do njih i za par minuta već imate ručnik oko vrata i zadovoljan osmjeh na licu jer ste 100% sigurni da će sve spasti dobro. Mora, kada frizer ima nekoliko stotina vrlo pozitivnih recenzija.
S druge strane – možda u susjednoj ulici postoji još bolji frizer ali on nema svoju Google stranicu (svoju besplatnu Google vizitku) i Google ga nije preporučio jer ne zna da on tu postoji.
ZATO je važno da imate Google My Business stranicu, da je verificirana (više o verifikaciji), da ažurirate podatke na njoj (radno vrijeme, broj telefona, nove fotografije, virtualna šetnja) i da ponekad objavite neku fotografiju ili neku objavu.
Google je nedavno objavio podatak da samo 2% korisnika (od onih koji mijenjaju radno vrijeme u toku zime i ljeta) redovito ažurira radno vrijeme na svojoj Google stranici. To je strašno mali postotak.
Možete vi imati super profesionalnu web stranicu koju su vam izradili najbolji stručnjaci u gradu i platili ste 20.000 kuna za nju. Ali ako niste aktivni na Google stranici – Google ne zna da li ste živi, da li radite, što vaši korisnici misle o vama… a to je za njega najvažnije.
Tekstove na web stranicama su napisali profesionalci koji znaju kako to napisati da izgleda savršeno mada vaš proizvod ili usluga baš i nisu na nekom nivou. Google je svjestan toga. Zato daje prednost iskrenim recenzijama običnih korisnika.
Kako sakupiti dobre recenzije korisnika?
Ako ste frizer – to je lako. Najčešće vaši korisnici tamo sjede neko vrijeme čekajući nešto. Jednostavno ih zamolite da napišu svoju iskrenu recenziju dok već čekaju. Ne mora to biti nešto dugačko i komplicirano. Par iskrenih rečenica.
Ako niste frizer – opet jednostavno zamolite korisnike da vas ocjene i napišu nešto o vama.
Naravno, nije fer da ih ucjenjujete u stilu “daj nam pozitivnu recenziju pa ćeš dobiti popust”. Nemojte to raditi jer će vam se to vratiti kao bumerang u glavu.
Nemojte zaboraviti da se recenzije ne mogu obrisati. Jedino ako Vam netko napiše nešto baš bezobrazno i ružno tada to možete prijaviti Googlu i on će to obrisati. Ali ako ste restoran i netko Vam napiše da je dobio hladnu juhu i na pola pečeno meso – to nije moguće obrisati jer se vjerojatno to stvarno i desilo. Ono što možete u takvoj situaciji napraviti je da se iskreno ispričate korisniku u komentaru i pobrinete se da u budućnosti ne bude takvih situacija pa da novi pozitivni komentari potisnu taj negativan.
Naravno, uvijek će se naći nezadovoljnih korisnika, ali važno je da ih je što manje i da se oni izgube u velikom broju zadovoljnih.